KONCEPCJA PRACY PRZEDSZKOLA NIEPUBLICZNEGO „SMERF” W WARSZAWIE
Nasze zadanie:
Pomoc w wychowaniu i ukształtowaniu młodego człowieka, który jest pełen empatii, samodzielny, kreatywny, zaradny i potrafi odnaleźć się w otaczającym go środowisku.
Podstawa prawna:
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7.10.2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. z 2009r. nr 168 poz. 1324 ze zm.),
- Konwencja Praw Dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych
- (Dz. U. z 1991 r. nr 120 poz. 526 ze zm.).
- Ustawa z dnia 19.03.2009 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz zmianie innych ustaw (Dz. U. nr 56 poz. 458).
- Status Przedszkola Niepublicznego „SMERF”.
WIZJA PRZEDSZKOLA
Przedszkola Niepubliczne „SMERF” są wesołym i kolorowym miejscem, w którym dzieci rozwijają swoje zainteresowania i umiejętności, rozbudowują chęć dziecka do zdobywania wiedzy na temat otaczającego go świata. Przedszkole jest placówką bezpieczną, przyjazną dla dzieci w wieku przedszkolnym. Zatrudnia wykwalifikowaną, kompetentną, zaangażowaną, ciepłą o miłej aparycji i odpowiedzialną kadrę pedagogiczną.
Przedszkole preferuje pracę w małych zespołach oraz pracę indywidualną z dziećmi
o specyficznych potrzebach edukacyjnych.
Nauczyciele pracujący w naszych placówkach posiadają wieloletni staż pracy oraz współpracują w zespołach w celu doskonalenia form i metod pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym, dzielą się zdobytą wiedzą aby zapewnić wszechstronny rozwój każdemu dziecku.
Systematycznie, zgodnie z potrzebami doskonalimy swoją bazę lokalową. Sale wyposażane w sprzęt, zabawki, nowe meble, pomoce i środki dydaktyczne sprzyjają twórczemu i indywidualnemu rozwojowi aktywności dzieci.
Plac zabaw wyposażony w bezpieczne podłoże zaspokaja potrzebę ruchu naszych podopiecznych, jest dostępny dla dzieci o każdej porze roku.
Wszechstronny rozwój dzieci jest kreowany przez nauczycieli prowadzących grupy oraz szeroki wachlarz zajęć dodatkowych prowadzonych przez wykwalifikowany zespół nauczycieli:
- profilaktyka logopedyczna – kształtuje umiejętność sprawnego komunikowania się z otoczeniem, usprawnia motorykę narządów mowy,
- zajęcia z psychologiem – pozwalają na prawidłowe nazywanie emocji i wyrażanie własnych uczuć, radzenie sobie w trudnych sytuacjach i akcentowanie własnego „Ja” w środowisku rówieśniczym,
- zajęcia z gimnastyki korekcyjnej – stwarzają warunki do prawidłowego kształtowania postawy,
- zajęcia taneczne – pozwalają na aktywizowanie dzieci do ekspresji ruchowej, nabywanie umiejętności tanecznych,
- zajęcia rytmiczne – zajęcia umuzykalniające wrażliwość na dźwięk, eksponowanie dyspozycji muzycznych dziecka w różnych formach aktywności muzycznej, wzbogacanie przeżyć związanych z bezpośrednim odbiorem muzyki, poznawanie instrumentów muzycznych poprzez bezpośredni kontakt.
Nasze placówki otwierają się również na wszechstronny rozwój dziecka poprzez różne formy aktywności artystyczno-ruchowych prowadzonych w porozumieniu z trenerami uczestniczącymi bezpośrednio w zajęciach:
- zajęcia z instruktorem baletu – stymulowanie kreatywnej postawy z elementami podstawowych kroków baletowych,
- zajęcia z ceramiki – zabawa z gliną, tworzenie dzieł z gliny zgodnych z tematyką zajęć, ćwiczenia motoryki małej,
- gry zespołowe z wykorzystaniem piłki,
- nauka pływania – usprawnianie motoryki całego ciała podczas gimnastyki i zabawy w wodzie.
MISJA PRZEDSZKOLA
Misja naszego przedszkola jest realizowana na podstawie wizji zaplanowanej przez Radę Pedagogiczną Przedszkoli Niepublicznych „SMERF”:
- Przedszkola są przyjazne dla wszystkich naszych podopiecznych.
- Zapewniają bezpieczne warunki fizyczne i psychiczne wszystkim uczestniczący w życiu przedszkola.
- Nastawione są na wychowanie małego człowieka: aktywnego, pełnego empatii, twórczego, potrafiącego wykorzystywać zdobytą wiedzę i własne doświadczenie.
- Nasi nauczyciele w swoich zamierzeniach pracy wykorzystują aktywne metody w pracy z dzieckiem.
- Zachęcamy naszych podopiecznych i ich rodziców do wspierania inicjatyw lokalnych, wspierania akcji charytatywnych, współdziałania ze środowiskiem lokalnym.
- Ustawicznie i należycie ma wspiera rozwój zawodowy każdego nauczyciela, zachęca do samodzielnej inicjatywy rozwoju.
- Praca dydaktyczno-wychowawcza i opiekuńcza prowadzona jest z uwzględnieniem podstawy programowej wychowania przedszkolnego zatwierdzonej przez MEN.
- W oparciu o podstawę programową wychowania przedszkolnego nauczyciele z pełnym zaangażowaniem zapewniają każdemu dziecku jego rozwój z zachowaniem indywidualnego i podmiotowego podejścia do każdego dziecka.
- Nauczyciel promuje przyjazne zachowania wobec otaczającej przyrody (roślin i zwierząt), buduje poczucie asymilacji z otaczającą nas naturą.
- Organizujemy wiele ciekawych inicjatyw dla rozwoju dzieci takich jak: uroczystości, koncerty, teatrzyki, wycieczki.
- Każdy rodzic oddając do nas swoje dziecko jest zachęcany do aktywnej współpracy z placówką.
- W każdej sytuacji staramy się pomóc dzieciom i ich rodzicom w rozwiązywaniu sytuacji trudnych wspierając ich pomocą pedagogiczną, psychologiczną, fizjoterapeutyczną (spotkania indywidualne, porady, diagnozy na życzenie rodzica).
PROCESY WSPOMAGANIA ROZWOJU I EDUKACJI I ICH EFEKT KOŃCOWY
Nasze placówki umożliwiają łagodny start w życie przedszkolne poprzez dni adaptacyjne. Dbamy o rozwój intelektualny, emocjonalny, ruchowy aby w jak najlepszym stopniu rozwinąć indywidualne potrzeby dziecka i zapewnić mu jak najlepszy start w dalszym procesie nauczania. Bliski kontakt z naturą i zwierzętami wzbogaca wszechstronny rozwój, rozbudza zainteresowanie otoczeniem, zachęca do doświadczeń.
Kameralny charakter grup umożliwia dziecku sprawną adaptację społeczną, a kontakt z różnymi grupami wiekowymi podczas zabaw poszerza kontakty i pozwala rozwijać empatię. Udział we współtworzeniu kontraktów grupowych sprzyja respektowaniu praw i obowiązków przedszkolaka oraz kształtowaniu dojrzałości społeczno-moralnej.
Skutecznym środkiem wychowania są nagrody. Zachęcają one do pracy każdego, a uznanie i akceptacja mobilizują do dalszych wysiłków.
W naszych placówkach wykorzystujemy pozytywne formy wzmocnienia:
- pochwała słowna indywidualna, wobec grupy, przed rodzicami,
- wyznaczanie dziecka do prowadzenia zabawy,
- przywileje i nagrody umowne lub rzeczowe,
- przydzielenie ważnego zadania do wykonania,
- okazywanie uczucia miłości i radości,
- możliwość wyboru przez nagrodzone dziecko ulubionej zabawy,
- „piątkowy” przywilej przyniesienia własnej zabawki.
Po ustaleniu norm postępowania ustalone są także konsekwencje negatywnego zachowania dzieci:
- upomnienie słowne – wyrażanie dezaprobaty z wyraźnym omówieniem przyczyn,
- brak nagrody,
- zwolnienie dziecka z pełnionej funkcji,
- przekazanie informacji rodzicom,
- utrata przywileju „piątkowego” przyniesienia zabawki (z możliwością jego odzyskania).
Wielokulturowość naszych podopiecznych kształtuje u przedszkolaków postawę tolerancji.
Dziecko kończące nasze przedszkole potrafi dobrze funkcjonować w roli ucznia,
a) wykazuje:
- motywację do uczenia się i do wysiłku intelektualnego,
- umiejętność przyswajania nowych pojęć, logicznego myślenia, korzystania z posiadanych wiadomości, uważnego słuchania,
- umiejętność koncentracji, pracy przez dłuższy czas, wytrwałość,
- umiejętność współpracy w grupie,
- umiejętność radzenia sobie z trudnościami,
- tolerancję wobec innych, odmiennych postaw, przekonań,
- samodzielność,
- odporność na stres (sytuacje problemowe, konflikty z kolegami),
b) posiada:
- zdolność do obdarzania innych uwagą i porozumiewania się w zrozumiały dla nich sposób,
- wyobrażenie o obowiązkach wynikających z roli ucznia,
- podstawową wiedzę o świecie,
c) umie:
- cieszyć się z własnych osiągnięć i odczuwać satysfakcję, gdy samodzielnie wykona zadanie,
d) rozumie, zna, przestrzega:
- prawa dziecka i respektuje prawa innych ludzi,
- zasady bezpieczeństwa, zasady higieny, dbałości o zdrowie i sprawność fizyczną,
- zasady kultury współżycia, postępowania,
- kulturę i dziedzictwo własnego regionu, symbole narodowe,
- potrzebę szanowania przyrody i środowiska;
e) nie obawia się:
- występować publicznie – reprezentować grupę, przedszkole,
- chwalić się swoimi pomysłami, osiągnięciami, sukcesami,
- wykazywać inicjatywy w działaniu.
Aby zrealizować obowiązujące treści programowe, wykorzystywane są metody aktywne, problemowe, twórcze oraz tradycyjne. Wszystkie metody pracy z dzieckiem uwzględniają podstawową formę jego aktywności tj. zabawę. Organizacja pracy nauczyciela
z wykorzystaniem ww. metod uwzględnia wielostronny rozwój dziecka.
METODY STOSOWANE W NASZYM PRZEDSZKOLU
Metody czynne:
- metoda zadań stawianych dziecku,
- metoda kierowania własną działalnością dziecka,
- metoda samodzielnych doświadczeń,
- metoda praktycznych działań.
Metody słowne:
- rozmowy,
- opowiadania,
- zagadki,
- objaśnienia, instrukcje.
Metody aktywizujące:
- burza mózgów,
- metoda projektów,
- gry dydaktyczne.
Metody oglądowe:
- obserwacja, pokaz,
- osobisty przykład nauczyciela,
- udostępnianie sztuki (dzieła plastyczne, przedstawienia teatralne, ilustrowane artystycznie utwory literackie, koncerty muzyczne).
FORMY PRACY:
- praca indywidualna,
- praca w małych zespołach,
- praca z całą grupą.
Podstawową i najważniejszą formą aktywności dziecka jest zabawa i jest dominującą w naszym przedszkolu.
WYKORZYSTYWANE METODY W PRACY WYCHOWAWCZO-DYDKAKTYCZNEJ:
- metoda prof. E. Gruszczyk-Kolczyńskiej – dziecięca matematyka,
- Ruch Rozwijający W. Sherborne,
- metoda R. Labana,
- pedagogika zabawy – Klanza,
- Metoda Dobrego Startu M. Bogdanowicz,
- gimnastyka wg K. Wlaźnik,
- bajkoterapia,
- zabawy paluszkowe,
- gimnastyka mózgu E. Dennisona,
- zabawy relaksacyjne,
- metoda Kniessów,
- zabawy teatralno-dramowe,
- pantomima,
- gimnastyka rytmiczna.